top of page
  • טל עוזיאלי

לא סנסציה, סטגנציה: דה תומאס ניצח, ישראל בדרך לאבדון

עודכן: 17 ביוני 2019

נתחיל מהתוצאות: ראול דה תומאס הוא המנצח הגדול של הסקר המקיף שערכנו בחודש האחרון לאחר שגרף 39.8% מהקולות הכשרים. השאלה שאותה הצגנו היא מי מבין ארבעת מלכי השערים של העונה שעברה בליגת המשנה בספרד - דה תומאס, חיימה מאטה, בורחה איגלסיאס וסרג'י גווארדיולה - הכי הרשים העונה בליגה הבכירה. מאטה הגיע למקום השני עם 31.6% מן הקולות הכשרים, איגלסיאס שלישי עם 24.7%, וגווארדיולה רביעי עם 18.4%. הסקר נערך על ידי פרופ' מינה צמח וד"ר מנו גבע ממכון שחפים. כ-8.6% מן הקולות נפסלו, 2.1% מהמצביעים שלשלו לקלפי פתק לבן.


צלילת עומק אחרי חודש אל נתוני ההצבעה מגלה כמה דברים שלא ראינו במבט ראשון וחטוף. הדרמה הגדולה ביותר בסקר שערכנו היא שלא התחוללה בו שום דרמה. לא סנסציה, סטגנציה. ישראל היא חברה מפוצלת, מקוטבת, שבטית, שסועה, מפולגת, מגזרית, מעמדית. למעשה, נראה כאילו מתנהלות כאן כמה מדינות מקבילות, עם זהויות תרבותיות וחברתיות שונות. לכל מדינה יישובים משלה, שפה, הנהגה ועיתון. ברור שהזרמים התת-קרקעיים בישראל עמוקים בהרבה ממה שנראה על פני השטח.


כמו במשל על הצפרדע והמים הרותחים, כך לחברה הישראלית קשה לקלוט את השינויים המשמעותיים אשר קורים באופן הדרגתי בתוכה, ושעלולים להוביל לתוצאות הרסניות בעתיד הקרוב. למרות המתחים והשסעים, עד לפני זמן לא רב הייתי סבור שלבנוניזציה ובלקניזציה של ישראל הינה תרחיש בלתי סביר. היום, וביתר שאת לאחר הסקר שערכנו, התמונה קודרת בעיני הרבה יותר. לאור התוצאות החד משמעיות, אני לא פוסל אפשרות של מלחמת אזרחים בישראל - במתכונת מלחמות הבלקן - בטווח הזמן הקרוב, עם מאות הרוגים ברחובות בכל יום ויום.


הצפרדע לא מבחינה בסכנה עד שכבר מאוחר מדי וגורלה נחרץ

ראול דה תומאס - המנצח הגדול של הסקר למרות שירד עם ראיו וייקאנו לליגה השנייה. החלוץ בן ה-24, שבעונה שעברה סיים כסגן מלך השערים של ליגת המשנה עם 24 שערים והוביל את הקבוצה מווייאקס להעפלה מהמקום הראשון, כבש העונה 14 שערים (בלי אף פנדל) והוסיף בישול. למרות זאת ראיו סיימה במקום האחרון וחוזרת לליגה השנייה אחרי עונה אחת בלבד. לאור היכולת שלו העונה, קשה להאמין שדה תומאס לא ימצא קבוצה בליגה הראשונה, ומאידך סביר להניח שריאל מדריד, בה הוא גדל ולה הוא עדיין שייך, לא תשאיר אותו אצלה לאור העונה האיומה שעברה עליה והניסיון הכושל עם מריאנו דיאס, עוד תוצר מחלקת הנוער שלה.


דה תומאס, אשר מזוהה עם ראיו שהיא אולי הקבוצה השכונתית האחרונה בספרד ולבטח המובהקת ביותר, זכה שלא במפתיע לשיעורי תמיכה אבסולטיים בשכונות ותיקות והומוגניות כמו שכונת התקווה (76.1% תמיכה), ג'סי כהן בחולון (74.8%), פואבלו אספניול בראשל"צ (71.3%), והקטמונים בירושלים (63.3%). באופן פרדוקסלי דה תומאס גם זכה לאחוזי תמיכה ניכרים בשכונות מבוססות, ככל הנראה בגלל זיהויו עם ריאל מדריד, הקבוצה המלכותית של ספרד. בהרצליה פיתוח היו לו 61.9% תמיכה, ברמת אביב ג' 58.8% ובסביון 55.4%.


חיימה מאטה - מלך שערי העונה שעברה בליגת המשנה (33 כיבושים) השתלב בצורה נהדרת בליגה הבכירה והיה אחד הכוכבים של הפתעת העונה חטאפה, שהייתה קרובה מאוד להעפלה היסטורית לליגת האלופות. מאטה כבש העונה לא פחות מ-14 שערים ורשם שישה בישולים, כשהוא נהנה משיתוף פעולה נדיר עם חורחה מולינה. הדובדבן שעל הקצפת מבחינתו של מאטה הלייט בלומר היה זימון בכורה לנבחרת ספרד בגיל 30.


מאטה, המבוגר שבחבורה, נהנה מהגמוניה מוחלטת בבתים של דיור מוגן ובתי גיל הזהב (96.4% בבית בכפר ברעננה!!!) ובתמיכה משמעותית בערים שבהם אחוז האזרחים הוותיקים גבוה (44% תמיכה בחיפה, 41.8% בגבעתיים). עוד נתון סטטיסטי בולט ביחס למאטה היה שיעורי תמיכה גבוהים מאוד בקיבוצים של יוצאי ארגנטינה כמו אור הנר, מפלסים וגזית (81.4% תמיכה בממוצע). ד"ר גבע מסביר זאת כשיבוש של שמו של השחקן (Mata) שהארגנטינאים בארץ קוראים בטעות (Mate), אותו משקה מריר שחביב עליהם כל כך.


דה תומאס זכה לתמיכה ניכרת בשכונות כמו קריית יובל, הארגזים ומרמורק (בתמונה)

בורחה איגלסיאס - תוצר מחלקת הנוער של סלטה ויגו, שכבש בעונה שעברה 22 שערים בליגה השנייה, היה המוציא לפועל הבלעדי העונה של אספניול עם 17 שערים, כשהבא אחריו, סרג'י דרדר, מסתפק בארבעה בלבד. אספניול השיגה בסופו של דבר את הכרטיס למוקדמות הליגה האירופית וקשה לראות איך היא הייתה מסתדרת בלי השערים של איגלסיאס. מבין הארבעה, איגלסיאס הוא היחיד שהושקע בו סכום משמעותי כשאספניול שילמה בקיץ לסלטה 10 מיליון יורו עבור שירותיו.


כצפוי, איגלסיאס (פירוש שמו בספרדית: כנסיות) זכה לאחוזי הצבעה גבוהים בריכוזים של בני העדה הנוצרית כמו נצרת (71.2%), גוש חלב (64.5%), ג'דיידה-מכר (63.2%) ובשכונות המעורבות של חיפה (48.7%). בנוסף, איגלסיאס זכה לאחוזי תמיכה גבוהים באזורים שבהם גרים הרבה מוזיקאים (פלורנטין, נווה צדק, נחלאות ועוד). על פי פרופ' צמח, הנתון הזה נובע ככל הנראה בשל שם המשפחה של השחקן שזהה לזה של הזמרים חוליו ואנריקה איגלסיאס.


סרג'י גווארדיולה - לחלוץ בן ה-27 הייתה עונה פחות טובה משמעותית מזאת של חבריו. אם בעונה שעברה הוא הפציץ 22 גולים במדי קורדובה, את העונה הנוכחית הוא סיים עם שלושה בלבד במדי ויאדוליד. אף על פי כן, גווארדיולה היה גורם משמעותי בהישארות של ויאדוליד בליגה הראשונה, אליה הוא הגיע רק רק בינואר, ואין ספק שיש לו עוד הרבה מה לתרום בבמה המרכזית. לא סתם רונאלדו הברזילאי, הבעלים של ויאדוליד, התעקש על הבאתו של החלוץ.


למי שלא זוכר, גווארדיולה עלה לכותרות לפני כארבע שנים לאחר שברצלונה החתימה אותו ומיד התירה את חוזהו בגלל ציוצים ברשתות החברתיות שבהם הוא השתלח בדרישה לעצמאות של קטאלוניה והביע תמיכה בשלמות המדינה ובקו הלאומני של הממשלה במדריד. שלא במפתיע, גווארדיולה זכה לאחוזי הצבעה גבוהים מעבר לקו הירוק ובהתנחלויות גב ההר (78.1% בקריית ארבע, 88% בבית עין, 69.8% ביצהר ו-65% במאחז הבלאדים).



צופה מפוכח יכול להבין בנקל שהעתיד של ישראל קודר מאוד

114 צפיות0 תגובות
bottom of page