top of page
  • טל עוזיאלי

משחקים בנדמה לי: בעקבות המורשת של קיקה סטיין ואריסטו

עודכן: 1 בפבר׳ 2020

"אין זה מתפקידו של הכותב לספר מה היה במציאות, אלא את מה שעשוי היה לקרות. משום כך הפרוזה נעלה על הכתיבה ההיסטורית, שכן היא מספרת בעיקר את העניינים הכלליים, בעוד שההיסטוריה - את העניינים הפרטיים" (אריסטו, 364 לפני הספירה, 19:51, הכיכר המרכזית ליד תחנת הדלק, אתונה). דברי התוכחה של הפילוסוף היווני אינם משתמעים לשתי פנים, אבל בבואי לכתוב את הטור אותו אתם קוראים עכשיו נתקפתי לבטים עזים. הז'אנר המתיילד, "מה היה קורה אם", הפך למגפה חשוכת מרפא בכתיבה העיתונאית של השנים האחרונות, על כל נגזרותיה. הסיבה ברורה: נלעיט את הקוראים בסיפורי בדים במקום לעמת אותם עם המציאות, הפערים, וכל מה שיכול לאיים על הסדר הקיים.


ולמרות זאת החלטתי ללכת על זה, לזרום עם הפנטזיה, גם כי במחשבה שניה הבנתי כמה זמן ואנרגיה אני מקדיש למה היה קורא אילו, ואיך החיים שלי היו יכולים להיראות אם רק. אני נזכר לעיתים בתקופה שלי כיזם, כשבאיזה חודש פיתחתי פלטפורמה שמחברת את כל מקורות המידע שארגון מחזיק על לקוחותיו ומחבר אותן לתוך מערכת קבלת החלטות חכמה מבוססת בינה מלאכותית. לא כל כך השתגעתי על הגימיק הזה ומכרתי אותה לאיזה כלומניק באלפיים דולר. חצי שנה אחר כך אני קורא בעיתון שמקדונלד'ס קנתה את המוצר הזה ב-300 מיליון דולר.

הכנסות של יותר ממיליארד דולר ברחבי העולם. הארי פוטר

אבל יש גם אמים חיוביים ואחד מהם קשור לקבוצה החביבה עליי עד מאוד שהיא בטיס סביליה. קיקה סטיין לא ימשיך בעונה הבאה באצטדיון הבניטו וייה מארין, אבל המאמן יליד סנטאנדר יכול להתנחם בכך שהוא לפחות השלים שתי עונות על הקווים של בטיס, הראשון לעשות זאת מאז פפה מל ב-2013. סטיין גם זכה לשבחים בזכות הכדורגל החיובי וההתקפי שהקבוצה שיחקה תחתיו, למרות שהעונה האחרונה הסתיימה במקום העשירי המאכזב למדי והובילה לפרידה. חוסר יציבות אפיין את העונה של בטיס שנפתחה בתבוסה ביתית 3:0 ללבאנטה והסתיימה בניצחון 0:2 על ריאל בברנבאו. מלבד הניצחון על מילאן בסן סירו במסגרת הליגה האירופית, האנדלוסים גם יוכלו להתגאות בכך שהם נטלו חלק בשני המשחקים הכי מלהיבים אשתקד בליגה, שחשפו איזו הנאה יכולות להסב הקבוצות של סטיין כשהכל מתחבר להן. הניצחון בברנבאו כבר הוזכר, אבל אפילו יותר מרשים ממנו היה ה-3:4 על ברצלונה בקאמפ נואו. בינואר סטיין אפילו הוזכר כמועמד להחליף את ארנסטו ואלוורדה בבירת קטלוניה.


כידוע ועד כמה שזה מצער, בכדורגל המודרני לקבוצה כמו בטיס קשה לשמור על נכסיה. בג'ונגל תמיד יהיו בעלי הון מפוקפקים שיחזיקו בארנקים עבים יותר ויוכלו לדלל לה את הסגל ולקטוף שחקנים שהם בגדר פוטנציאל. כמה כאלה, לא רעים בכלל, עזבו את הבניטו וייה מארין בשתי העונות האחרונות, ואיתם היא הייתה יכולה לשחק את הכדורגל המלהיב ביותר בספרד. ננסה לזרום עם התרחיש הזה, בניגוד לפעם ההיא ב-2009 שלא זרמתי עם הדוגמנית ליאל דניר בבר הקוקו לוקו ביד חרוצים למרות שהיא ממש היתה בקטע.


אם

אחרי הנפילה הגדולה שהיא חוותה עם רובין אולסן בעונה שעברה, רומא העשירה את קופתה של בטיס ב-23.5 מיליון יורו עבור שירותיו של פאו לופס. השוער הקטאלני בן ה-24 לא היה יציב במיוחד בעונה שעברה, אבל מי שראה אותו במדי אספניול יכול להבין למה הזאבים החליטו להפקיד בידיו את אפודת השוער באולימפיקו, תפקיד שעד לא מזמן מילא נאמנה אליסון בקר. לופס הקפיצי יקווה לגלות יציבות באיטליה ולהשתחל חזרה לסגל הנבחרת. סטיין העדיף לשחק עם שלושה בלמים בקו האחורי - אקס ברצלונה מארק בארטרה, האלג'יראי האלגנטי איסה מנדי והברזילאי סידני - טריו שנמשיך להאמין בו למרות לא מעט טעויות בעונה שעברה, כשלופס משלים את הרביעייה ההגנתית.


בעמדת המגן הימני נציב את אנטוניו בראגן המתבגר שיועדף על פני הברזילאי הצעיר אמרסון. את העונה שעברה סיים בראגן בלי אף בישול או שער, אבל אם הספרדי בן ה-32 יצליח לשחזר את הבישול המושלם שלו לאנטוניו סנאבריה הפרגוואי לפני שתי עונות בברנבאו (בווידאו שלפניכם), הצבתו בהרכב תשתלם. המגן השמאלי הוא אלוף אירופה הטרי לנבחרות צעירות ואחד השחקנים הכי טובים בספרד בשנתיים האחרונות, ג'וניור פירפו. יליד הרפובליקה הדומיניקנית, שהגיע לספרד בגיל שש ובחר לשחק במדים הלאומיים של "לה רוחה", מציג ארסנל מגוון של כוח, מהירות והבנת משחק ברמות הגבוהות. גם הוא לצערנו עלול לא להאריך ימים בבטיס.





את עמדת הקשר האחורי יאייש כדורגלן שכאילו נלקח היישר משנות ה-80, הפורטוגלי שמעולם לא איים על השער, אבל מנגד כמעט ולא מאבד כדורים ובכלל תענוג לצפות בו משחק, וויליאם קראבליו. לפני מספר עונות שמועות עקשניות קשרו אותו עם מעבר לארסנל, אבל בגיל 27 סביר להניח שהוא כבר לא יגיע לרמות הגבוהות של הפרמייר ליג. לא נורא, בטיס היא אחלה במה. לפני קראבליו ישחקו שלושה שחקנים שבשום פנים ואופן לא יכולים לשחק ביחד, אלא אם חוקת הכדורגל תשתנה ומספר הכדורים במשחק יוכפל.


הקדמי ביותר בחוליית הקישור יהיה ה-MVP של יורו הצעירות מ-2017 שנמכר במחיר די מצחיק של 16.5 מיליון יורו לפני שנתיים, הלא הוא דני סבאיוס. כוכבו של הקשר בן ה-22 דעך לאחר שתי עונות מאכזבות בריאל, אבל בקיץ הוא הזכיר לנו כמה כישרון יש לו ברגליים. הביפ עם זידאן הופך את הפרידה שלו מהבלאנקוס לוודאית לפחות באופן זמני (סבאיוס כנראה יושאל), ואולי בטיס היא זו שתיהנה מן ההפקר. קצת מאחוריו ישחק מצטיין היורו U23 האחרון, שחקן על שעזב את הירוקים-לבנים בקיץ הקודם. נאפולי שילמה תמורת פביאן רואיס 30 מיליון יורו (ההעברה היקרה ביותר בתולדות בטיס) והוא החזיר לה עם חמישה שערים וארבעה בישולים בליגה. טווח ההתקדמות של רואיס בן ה-23 אסטרונומי והבעיטה שלו מחוץ לרחבה הפכה למפחידה במיוחד בתקופה האחרונה.


הפליימייקר של בטיס יהיה הרכש השני הכי יקר בתולדות המועדון (אחרי מלך הפדלאדות דנילסון), הלא הוא ג'ובאני לו צ'לסו. פ.ס.ז' ויתרה עליו בקיץ האחרון והאנדלוסים שילמו עבור שירותיו 22 מיליון יורו, למרות עונה של עליות וירידות. ללו צ'לסו יש גם נקודות תורפה - הוא משחק רק עם רגל שמאל ויש לי ספק לגבי היכולות הפיסיות שלו - אבל כשנחה עליו הרוח הוא שחקן שתענוג לצפות בו ובמסירות הגאוניות שהוא מחלק, כמו בגול הראשון נגד ריאל בברנבאו. המקום בשפיץ שמור ללורן מורון שהרשים בעונתו הבכירה בקבוצה הבוגרת, אבל אשתקד זייף כמו כל החלוצים של בטיס. אף על פי כן למורון מגיעה עוד הזדמנות. מדובר בחלוץ נהדר עם תנועה מצוינת וטאצ' טוב בכדור, מסוכן גם בגובה וחסר אגו. מורון הוא לייט בלומר שבדצמבר יחגוג יום הולדת 26 ונראה שגינוני כוכבות הם ממנו והלאה. הלוואי ובעונה הקרובה הוא יהיה באנקר בהרכב ויקבל את הגיבוי והדקות שחלוץ זקוק להם. על הספסל ימתינו שחקנים כמו ויקטור קמראסה האיכותי (בתקווה שיישאר), כריסטיאן טייו הלא ממומש ואחד הסמלים הגדולים בהיסטוריה של הקבוצה, חואקין סאנצ'ס שממשיך לעונה נוספת. לו יהי.


*הטור מוקדש לבן דודי היקר עומר עוזיאלי, יקיר העיר סביז'ה, נשיא לשם כבוד של קבוצת בטיס סביליה, פנטומימאי, מבקר יין, מחבר ספרי גינון, פעיל באופרה האנדלוסית, חלפן כספים בעולם התחתון, שאותו אני אוהב למרות מתיחה טלפונית אכזרית שביצע על חשבוני לפני כ-25 שנה.



103 צפיות0 תגובות
bottom of page